Mammas helstekta kyckling

publicerat i Recept - kyckling;
 
 Detta var min absoluta favoriträtt när jag var liten.
Jämt när jag skulle välja födelsedagsmiddag valde jag denna rätt.
 
1 hel kyckling
25 g smör ( stekning )
salt och vitpeppar
1 liter vatten (ev mer beroende på hur länge du väljer att kycklingen står på spisen)
1 msk soja
1 msk grillkrydda  
 
Stycka kycklingen i 4 delar. Bryn den i smör. Salta och peppra.
Ner i en gryta med lock. Ös på med vatten, soja och grillgrydda.
Låt puttra under lock i minst en timme. Gärna i tre timmar alt till köttet lossnar lätt.
 
Sås gör jag av skyn med redning, grädde, soja, vitpeppar och grillkrydda.
Ev en msk svartvinbärsgele i såsen också.
 
Servera med kokt potatis och smörgåsgurka samt gräddsås.
 

Taggar: kyckling;

Kommentera inlägget här :